Κατηγορίες
άρθρο ελλάδα τύπος

Τρεις αντιρρησίες συνείδησης µιλούν για την εναλλακτική θητεία τους

ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ «Θα πήγαινα στρατό για να µάθω να σκοτώνω;»


Πίσω από την υποχρέωση της στράτευσης βρίσκονται µόνο «πρέπει» και καθόλου λογική
Ο στρατός δεν θέλει να µιλάει γι’ αυτούς. Στο υπουργείοΕθνικής Αµυνας αλλάκαι στο ΓΕΕΘΑ προφασίστηκαν διάφορα για να µη µας δώσουν καµιά συγκεκριµένη πληροφορία. «Οι υπηρεσίες δεν έχουν στοιχεία». «Ο στρατηγός λείπει». «Το αίτηµά σας θα εξετασθεί». Ούτε πόσοι είναι µας έλεγαν ούτε βέβαια πού µπορούµε να τους βρούµε. Τελικά, εντοπίσαµε τρεις. Εναν στην Αιτωλοακαρνανία, έναν στη Βοιωτία και έναν στη Μεσσηνία. Και οι τρεις «προσφέρουν υπηρεσίες» σε Κέντρα Αναπήρων.Είναι γεννηµένοι στις αρχές της δεκαετίας του ’80. ∆ουλεύουν κανονικά τη βάρδιά τους, όπωςόλοι οιάλλοι εργαζόµενοι, αλλά στο τέλος του µήνααυτοί δεν θα πληρωθούν. Είναι οι εναλλακτικοί «φαντάροι» της χώρας. Νέοι δηλαδή που έχουν αρνηθεί να «µπουν» σε στρατόπεδα και έχουν ενταχθείστο πρόγραµµατης εναλλακτικής θητείας. Κάθε χρόνο, σύµφωνα µε πληροφορίες, εµφανίζονται 2 νέοι που αιτούνται εναλλακτικήθητεία. Ο στρατός κάνειδεκτό κατάµέσον όροένα αίτηµα τον χρόνο. Αφού πρώτα ακούσει τη γνώµη της ΕπιτροπήςΕλέγχου Συνείδησης. «Τι έχεις να πεις για την εξέγερση του ∆εκέµβρη;», «Πηγαίνεις σε πορείες;», «Τι γνώµη έχεις για τους Τούρκους;» είναι µερικά από τα ερωτήµατα που θέτει η επιτροπή. Οσοι απαντήσουν σωστά(!) θα υπηρετήσουν 14 µήνες εναλλακτική θητεία, τη διπλάσια σχεδόν από την κανονική τωνεννέα µηνώναλλά δεν θα φορέσουν το χακί ούτε για µια µέρα. Την πενταετία 2002-2006 υποβλήθηκαν 12 αιτήµατα για εναλλακτική θητεία, εκ τωνοποίων εγκρίθηκαν επτά. Κάποτε ταπράγµατα γι’ αυτούςπου δενήθελαν να πάρουν όπλο ήταν πολύ πιο οδυνηρά. Η άρνηση περίπου 2.500

Μαρτύρων Ιεχωβά να υπηρετήσουν τη στρατιωτική θητεία τον τελευταίο µισό αιώνα (και µέχρι το 1994) τους «φόρτωσε» µε 10.000

χρόνια φυλακής (από τα οποία εκτίθηκαν πραγµατικά 5.000 χρόνια).

Το καθεστώς όµως κάτω και από την πίεση των ευρωπαϊκών οργανώσεων ανθρωπίνων δικαιωµάτων άλλαξε το 1997, οπότε και θεσπίσθηκε η «εναλλακτική πολιτική κοινωνική υπηρεσία». Ο νόµος βελτιώθηκε το 2005, εξακολουθεί όµως να θεωρεί την εναλλακτική θητεία τιµωρίακαι όχι επιλογή. Αλλωστε, η Ελλάδα είναι µία από τις επτά χώρες της ΕυρωπαϊκήςΕνωσης των «27» που έχουνακόµα υποχρεωτικήτη στράτευση (οιάλλες χώρες είναι Αυστρία, Γερµανία, ∆ανία,Φινλανδία,Εσθονία, Κύπρος).

Στη Γερµανία όµως υπηρετούν εναλλακτική κοινωνική θητεία σενοσοκοµεία, γηροκοµεία, ορφανοτροφεία και δήµους70.000 άνδρες. Και στη ∆ανία ο θεσµός της εναλλακτικής θητείας ισχύει από το 1917.

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΙΑΒΕΛΗΣ
(φυσικοθεραπευτής)
«Ο στρατός είναι από βαρετός µέχρι επιζήµιος»
«ΤΗΝ 1η ΜΑΪΟΥ του 2010 µε κάλεσαν στο ΓΕΕΘΑ για να περάσω απότη γνωστή συνέντευξη. Τους είπα ότι την ένοπλη στράτευση τη θεωρώ από βαρετή(στην καλύτερη περίπτωση) µέχρι εξαιρετικά επιζήµια για το άτοµο και το κοινωνικό σύνολο.

Από τις 16 Νοέµβρη του 2010 στο πλαίσιο εκπλήρωσης της εναλλακτικής υπηρεσίας απασχολούµαι ως φυσικοθεραπευτής στο Κέντρο Εκπαίδευσης Κοινωνικής Υποστήριξης Κατάρτισης Ατόµων µε Αναπηρίες Μεσσηνίας στην Καλαµάτα».

Τι ερωτήσεις σού έκαναν στην επιτροπή;
Αν και οι δύο από τους συνοµιλητές µου ήταν ευγενικοί και έδειχνανότι ήθελαν να ακούσουν όσα είχα να τους πω, την κουβέντα µονοπώλησαν αρκετές εκνευριστικές και χωρίς κανένα νόηµα ερωτήσεις.

Δώσε µου ένα παράδειγµα.
Ενας από τουςτρεις µη στρατιωτικούς της επιτροπής µού ζήτησε να εκφράσω την άποψή µου για την τραυµατική εµπειρία που βίωσε όταν είδε να πετάνεπάνω από το Αγαθονήσι τουρκικά F16. Μετά µε ρώτησε εάνέχω να προσάψω κάτι στον ελληνικό στρατό από το 1900 και µετά.

Τι του απάντησες;
Του εξήγησα ψύχραιµα τις διαφωνίες µου µε τον εθνικισµό και τον µιλιταρισµό, τονίζοντάς του ότι δεν µε ενδιαφέρει αν τουςεπιλέγουν Ελληνες ή µη.

Το περιβάλλον σου πώς δέχτηκε την απόφασή σου να µην υπηρετήσεις ένοπλη θητεία;

∆εν νοµίζω ότι επηρεάστηκαν οι σχέσεις µου. Περισσότερο τους προκαλεί έκπληξη η, άγνωστη στους περισσότερους, δυνατότητα εκπλήρωσης εναλλακτικής υπηρεσίας παρά οτιδήποτε άλλο.

Η δουλειά στο Κέντρο στην Καλαµάτα πώς είναι;

Οι συνθήκες είναι εξαιρετικές. Νιώθωσυνεχώς ότι είµαι ένα χρήσιµο, ζωντανό και δηµιουργικό κοµµάτι της κοινωνίας. Καµία σχέση δηλαδή µε αυτά που θα ζούσααν υπηρετούσα µια τυπική στρατιωτική θητεία.

Ξέρεις τι θα σου έλεγε κάποιος από αυτούς που υπηρετεί. Οτι «και εγώ είµαι χρήσιµος».

Στον 21ο αιώνα νοµίζω πως αδικεί τον άνθρωπο και τις τεράστιες δυνατότητές του η ανάλωση σε εθνικούς πολέµους ή η κοπιώδης, επικίνδυνη και πολυέξοδη προετοιµασία για αυτούς.

Για τους µικρούς καθηµερινούς πολέµους τι λες; Για όλα αυτά τα κρούσµατα βίας που ζούµε;

Είµαστε άνθρωποι, δηλαδή όντα µε φαντασία και ικανά για διάλογο, και µπορούµε να αναζητήσουµε τρόπους για να µειώσουµε τη βία. Πρέπει δηλαδή να αναθεωρήσουµε προς τα κάτω τα όρια και τις µορφέςτής πραγµατικά απαραίτητης και αποδεκτής βίας.

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΕΦΑΛΑΣ
(σύµβουλος µάρκετινγκ)
«Πάντα ήµουν κατά της βίας»
«περασα αποΤΗΝ επιτροπή ελέγχου συνείδησης τον Σεπτέµβριο του 2010. Ξεκίνησα εναλλακτική υπηρεσία τον Ιανουάριο του 2011 στο Κέντρο Εκπαίδευσης Κοινωνικής Υποστήριξης ΚατάρτισηςΑτόµων µε Αναπηρίες Βοιωτίαςστη Θήβα. Με την εναλλακτική κοινωνική υπηρεσία µου δίνεται η δυνατότητανα συνεχίζω ναεργάζοµαι τα απογεύµαταως ελεύθερος επαγγελµατίας και νακαταφέρνω να επιβιώνω οικονοµικά».

Θυµάσαι κάποια από τα ερωτήµατα της επιτροπής στρατολογίας;

Με ρώτησαν «τι θαέκανα αν κάποιος επιχειρούσε να σου δώσει µπουνιά;»και τους απάντησα ότι δενµπορείτε να κρίνετε αν κάποιος έχει τα «προσόντα» να κάνει εναλλακτική κοινωνική υπηρεσία κάνοντάς του µια τέτοια ερώτηση. Η συµµετοχή µου πάντως σε διάφορες οµάδες και πρωτοβουλίες βασίστηκε πάντοτε στις αρχές της µη βίας. Τα προβλήµατα µπορεί να επιλύονται µε διάλογο και όχι µε βία.

είσαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για το πώς αλλάζει η ζωή µας τα τελευταία χρόνια;

Περνώντας ο καιρός, έχω την εντύπωση ότι ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι αυτοοργανώνονται γύρω από έναν µικρόαλλά ουσιαστικό σκοπό. Για ένα πάρκο, για την προώθηση της χρήσης ποδηλάτου – και αυτό είναι αισιόδοξο. Υπάρχει δηλαδή µια θυσία τού «εγώ» µπροστά στο «εµείς» χωρίς να γινόµαστε αγέλη. Γινόµαστε η αλλαγή που θέλουµε να δούµε στον κόσµο και αυτό είναι ενθαρρυντικό!

ποια είναι η γνώµη σου για τους πολιτικούς, τους δηµοσιογράφους, τους συνδικαλιστές, τους «πνευµατικούς ανθρώπους»;

Σε κάθε επάγγελµα υπάρχουν άνθρωποι που βάζουν το προσωπικότους συµφέρον πάνω απ’ όλα τα άλλακαι άνθρωποιπου πιστεύουν ότι µέσααπό την ευηµερία του κοινωνικού συνόλου θα έρθει και η ατοµική µας ευηµερία.

Να υποθέσω ότιη αντίθεσή σουµε τον στρατό είναι παλιά;

Ναι, µου φαίνεται αδιανόητο ότι ο προϋπολογισµός για τηνάµυνα είναι υψηλότερος από τις δαπάνες για υγεία και σχεδόν ίδιος µε τις δαπάνες για την παιδεία! Ενα F-16 κοστίζει πάνω από 40 εκατ. ευρώ.Με τα ίδια χρήµατα θαµπορούσαµε να κατασκευάσουµε 1.230 νέες σχολικές αίθουσες. Ή να προσθέσουµε 160 νέες πλήρως εξοπλισµένες κλίνες στα νοσοκοµεία µας.

τη χρήση των όπλων δεν θα τη δικαιολογούσες υπό οποιεσδήποτε συνθήκες;
Είµαι χορτοφάγος. Θεωρώ βίαιο να σκοτώνεις ένα ζώο για να τραφείς. Θα πήγαινα στον στρατό για να µάθω να σκοτώνω άνθρωπο;

ΑΓΓΕΛΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
(δάσκαλος)
«Δίκαιος πόλεµος δεν υπάρχει»
«τον Μαιο τού 2010 κλήθηκα να παρουσιαστώ στην Τρίπολη για να εκπληρώσω στρατιωτική θητεία διάρκειας εννέα µηνών. Από την πρώτη ηµέρα αυτό που απαίτησα ήταν να προσφέρω στο κοινωνικό σύνολο αντί να κλειστώ σε ένα στρατόπεδο. Υστερα από έξι µήνες παρουσιάστηκα στο Κέντρο Εκπαίδευσης Κοινωνικής Υποστήριξης Κατάρτισης Ατόµων µε Αναπηρίες Αιτωλοακαρνανίας για να εργαστώ για 15 µήνες µε άτοµα µε αναπηρίες και παιδιά µε µαθησιακές δυσκολίες».

πότε σκέφτηκες πρώτη φορά «εγώ δεν θα υπηρετήσω»;

Πολύ µικρός. Οταν άρχισα να συνειδητοποιώ πως πίσω από αυτήν την «υποχρέωση» βρίσκονται µόνο «πρέπει» και καθόλου λογική. «Πρέπει» γιατί όλοι επιβουλεύονται την Ελλάδα µας, «πρέπει» για να ‘χει καθαρό το κούτελο ο πατέρας στο καφενείο.

ο δικός σου πατέρας πώς αντέδρασε στην απόφασή σου;

Οι γονείς µου γνωρίζοντας πως η επιλογή µου ήταν νόµιµη και έντιµη είχαν ελάχιστες αµφιβολίες.

∆εν σκέφτηκες να υπηρετήσεις αλλά χωρίς να κρατάς όπλο;

∆εν ήθελα ούτε να χρησιµοποιήσω βύσµα ούτε να προσποιηθώ ψυχικές διαταραχές. Η αντίρρησή µου ήθελα να είναι δηµόσια και τεκµηριωµένη.

για κανέναν λόγο δεν θα δεχόσουν να
υπηρετήσεις;
Για µένα δίκαιος πόλεµος δεν µπορεί να υπάρχει. Ο πόλεµος από τη φύση του είναι ένα έγκληµα κατά της ανθρωπότητας.

και τους εχθρούς πώς τους αποκρούεις;
Ο πραγµατικός εχθρός µιας κοινωνίας είναι ο ίδιος της ο εαυτός. Από τη µία καταγγέλλουµε τον καταναλωτισµό, τις τράπεζες και από την άλλη δανειζόµαστε και καταναλώνουµε αλόγιστα.
∆ίκαιη ή µάλλον αναγκαία βία υπάρχει;
Στις µέρες µας η βία φορά τη µάσκα της εξουσίας αλλά και µάσκα ριζοσπαστική. Το πόσο αναγκαία είναι ας το κρίνει ο καθένας εκ του αποτελέσµατος.

πώς αλλάζει µια κοινωνία;
Η κοινωνία θα αλλάξει όταν εµείς οι ίδιοι σταµατήσουµε να κάνουµε αυτό που κάνουµε και γίνουµε πραγµατικά υπεύθυνοι για τις πράξεις µας και τις επιλογές µας.

στους ηγέτες πιστεύεις;
Να αποδεχθώ ότι για να σωθούν οι άνθρωποι πρέπει να ακολουθήσουν τις επαναστατικές πρωτοπορίες ή τους καπιταλιστές; Οχι δεν συµφωνώ. τους πολιτικούς και τους δηµοσιογράφους πώς τους βλέπεις;

Μέσα στον φαύλοκύκλο της µικροπολιτικής, τηςαπάθειας, του ρουσφετιού έχουµε την πολιτική και τη δηµοσιογραφία που µας αξίζει. Πάντως χρειάζονται δύο για να χορέψεις τανγκό.

ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ


πηγή: https://www.tanea.gr/default.asp?pid=2&am…